Moikkelis!
Maanantaina
julkaistiin ensimmäinen sarja tuomareita, nyt olisi vuorossa seuraava satsi.
Tämän päivän paketissa on kuunnelmasarjan tuomaristo.
Tuomarit puhukoon
omasta puolestaan, palataan taas asiaan!
Tirppis
Tarja Jakunaho
Olen freelancerina työskentelevä käsikirjoittaja-ohjaaja. Radiotyötä olen tehnyt
vuodesta 2003, ensimmäinen oma kuunnelmakäsikirjoitus/ohjaus vuonna 2004. Sen
jälkeen olen tehnyt useita ohjauksia, käsikirjoituksia sekä ääniversumitöitä. Tunnetuin kuunnelmani
on varmaan Täällä pohjantähden alla -sarjan 7 ensimmäisen osan ohjaus.
Olin lapsi silloin, kun radiota vielä kuunneltiin aktiivisesti. TV oli
enemmänkin harvinaisuus. Metronomin tikitys.
Kuunnemasarjan kilpailutöissä kiinnitän eniten huomiota luonnollisesti
kokonaisuuteen sekä rytmiin.
Juhana Von Bagh
Olen ohjannut radioon kaksi sarjaa: Tuntematon sotilas -Vuoropuhelu Linnan kanssa ja Rakkaudella Rauli, joka kertoi Bäddingin elämän kahdessakymmenessä jaksossa. Kirjoittamishetkellä ohjaan esitystä Red Kansallisteatteriin.
Olen voittanut Sokeain
kuunnelmapalkinnon sekä Kouran tunnustuspalkinnon.
Ensimmäinen radioon
liittyvä muisto on Noita Nokinenät lapsena.
Kilpailutöissä
kiinnitän huomiota itse idean vilpittömyyteen ja intohimoon tai sen puuteeseen,
luovuuteen ja rohkeuteen kerronnassa, intensiteettiin, rytmin rakentumiseen,
tarkkuuteen, näyttelijäntyöhön.
Heli Rantala
Olen Tamperelaisessa
ravintolassa töissä. Radiokokemukseni on vuoden 2014
Radiofestivaalin kuunnelmasarjaan osallistuminen. Olin opiskelemassa
näyttelemistä Voionmaan Opistolla, ja opetussuunnitelmaan kuului
radiokuunnelman teko kirjoittamisesta esittämiseen saakka.
Kun olin pikkutyttö,
kävimme usein perheeni kanssa isovanhempieni luona mökillä Juupajoella. Mökissä
ei ollut sähköä eikä juoksevaa vettä, joten noihin mökkireissuihin liittyivät
oleellisesti hellan ratina ja loputtoman pitkältä tuntuva polku kaivon ja talon
välissä. Kylminä ja pimeinä pakkasiltoina isovanhempani kuuntelivat omassa
makuukammarissa koko illan mölisevää ja ratisevaa suurta ruskeaa pattereilla
toimivaa radiota, johon ei saanut koskea. Heidän huonokuuloisuutensa johti
siihen, että uutisten aikaan jo kovalla olevaa radioita käännettiin vielä
suuremmalle. Niinpä jokainen talossaolija, riippumatta missä huoneessa sattui
olemaan, kuuli Ylen aikamerkin ja uutisten tunnukset. Minulle ja veljelleni se
oli merkki siitä, että nyt pitää olla hiljaa tasaiselta ja tylsältä kuulostavan
puheen ajan. Siispä; 5 lyhyttä PIIP-ääntä, 1 pitkä PIIP ääni,
"tututum-tututum" ja aivan tähtisateelta kuulosta melodia on
piirtynyt kirkkaana mieleeni ensimmäinenä muistikuvana radiosta. Vieläkin
kuullessani tämän 11 sekunnin äänipätkän se sinkoaa mieleni samantien kahvilta
tuoksuvaan mökkiin, jossa uutisten aikana piti olla hipihiljaa.
Tuomarina kiinnitän
huomiota kuunnelman koskettavuuteen ja kiinnostavuuteen. Parasta on, jos
kuunnelma vie kokonaan mukanaan ja pysäyttää hetkeksi kaiken muun. Tekstin
aitoutta ja rohkeutta ja sitä komppaava tulkitseminen, joka vie lähelle
ja antaa jotain, mihin tarttua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti